Toulky po Kostelci nad Orlicí a Týništi tamtéž
JoeMax & Lotrinkas
Dnešní datum: 17. 08. 2018  Hlavní stránka :: Seznam rubrik :: Download :: Weblinks
Hlavní menu

27 28 29 30 31

Cestování

* Toulky po Kostelci nad Orlicí a Týništi tamtéž

Vydáno dne 04. 02. 2008 (3790 přečtení)

Nějak se nedaří dodržovat kvótu článků... Z toho můžete lehce usoudit, že v současném sychravém počasí nepodnikáme mnoho aktivit. Alespoň se v obrazovém průvodci vrátíme k našemu výletu do míst, kde jsme prožili kus dětství.

Na nádraží v Lysé nad Labem se obvykle vyskytujeme jenom v týdnu, když přestupujeme v milovické lokálky na CityElefant mířící na Prahu, případně opačně. Na přelomu roku jsme odtud ale vyráželi východním směrem, přímým rychlíkem do Kostelce nad Orlicí, městečka, odkud pochází moje mamka a kde jsem strávil spoustu překrásných prázdnin u babičky.

Tímhle vláčkem jsme přijeli
Tímhle vláčkem jsme přijeli...

Kostelecké nádraží
... a tohle je kostelecké nádraží

Na nádraží nás kromě polojasného počasí uvítala skupinka důchodců, od níž jsme se promptně vzdálili. Stejně tak se ale záhy vzdálilo sluníčko a obul se do nás mrazivý vítr. Zachumlaní do zimních bund jsme se vydali na cestu po městečku. Kino, kde jsme byli s bráchou o prázdninách častými hosty a naposledy před dvanácti lety na filmu Mizerové, jsem vůbec nenašel. Na značkovou prodejnu Barum jsem chvíli civěl jako na zjevení, abych v ní později identifikoval samoobsluhu, kam jsem jako špunt chodil ráno pro čerstvé rohlíky, droždí, máslo a kromě dalších potravin denní potřeby i sem tam pro nějakou tu zmrzlinu.

Bývalá samoobsluha
Bývalá samoobsluha, na které v dávných
dobách nechybělo logo prodejen Pramen

Zoubkova ulice
Čápi na nároží domu v Zoubkově ulici

O kousek dál už ale vzpomínky ožívají naplno, v provozu je totiž pořád Zahrádkář! Prodejna ovoce a zeleniny a místní moštárna je tu snad odnepaměti, což dobře dokumentuje stařičký vývěsní štít. Babička s dědou tu vždycky nechávali zpracovat část ovoce ze zahrádky. Mmm... v podstatě domácí jablečný mošt byl opravdovou pochoutkou :o)

Zahrádkář
Prodejna a moštárna Zahrádkář

Ještě než se vystoupá od Zahrádkáře po schodech k horní silnici, je odspoda vidět sídlo obecního úřadu. Majestátní budova tzv. Nové radnice vyrostla v polovině 19. století a v minulých letech dostala ne právě povedený zelený kabátek. Když jdete po silnici směrem na náměstí po pravém chodníku, nemůžete si nevšimnout řady vitrín s vývěskami místních spolků, sdružení, sportovních celků a poutačemi na kulturní akce, které mi kdysi byly cenným zdrojem informací :o) Vývěsky jsou na svém místě dodnes a na snímku jsou dobře patrné...

Nová radnice
Nová radnice, sídlo obecního úřadu

Stejně jako se chodilo pro sešity do Narpy nebo pro lahůdky k Jahodům, chodilo se pro žárovky do Elektry. Ta bývala umístěna v současné prodejně galanterie a jak na to tak vzpomínám, zvídavé pohledy do výhohy plné (no, to je trochu přehnaný výraz pro dobu před více než 20 lety) elektroniky určitě měly vliv na můj smysl pro všechno co bliká, svítí nebo se projevuje zvukem či obrazem.

Vesna - bývalé elektro
Tady bývalo elektro... či spíše Elektra

Teď jsem si vzpomněl na scénu ze Slunce seno, kde Konopníková hází přes plot starou černobílou televizi (babička taky měla v ložnici podobnou relikvii) se zvoláním: "Tak, a my stejně uplatíme vedoucího v Elektře a budeme mít barevnou!" :-D Mno tak dál... Na předešlé fotce už napravo vykukuje střecha našeho domku, příkladná ukázka architektury 50. let minulého století :o) Když se vydáme po silnici níže směrem od náměstí, rozprostře se před námi zahrada. To, co dnes přejdu několika kroky, bývala hotová džungle, kde odvážná babička kosila plevel, co byl vysoký skoro jako já :o) A že jsem na malém svahu skutečně aspoň trochu sáňkoval, tomu už se dnes snad ani nedá věřit...

Macháčkovic domek
Dříve Macháčkova, nyní Kaplanova rezidence

Satelit, který vidíte na terase, už instalovali teta (mamčina sestra) se strejdou, kteří v baráčku bydlí teď, stejně tak okrasné dřeviny jsou novějšího data. Květinové záhony už nejsou tak bohaté, ani zeleniny už se tolik nepěstuje. Zmizely vydlážděné cestičky, kde jsem si jako capart s malou dřevěnou koloběžkou hrál na tramvaj :o) Na vybetonované plošině, kde jsme v bráchou hráli o zeď líný tenis, je teď pergola pro venkovní posezení. I interiér domku a uspořádání místností je jiné, než na jaké jsme byli zvyklí. Nejvíc mě ale mrzí odstranění typických černých lesklých dlaždic, které kolem oken vytvářely dojem okenic. Inu, všechno se mění...

Památní deska J.G.Jarkovského
K neopomenutelným obyvatelům Kostelce
patří i Jiří Guth Jarkovský

Mrazivý vítr začal být tak nesnesitelný, že jsme se s Lotrinkou museli dovybavit a u místních Ťamanů na náměstí koupili zimní výbavu - čepice, rukavice a pro slečnu ještě šálu. Náměstí je skoro stejné už léta, tady se ani nemá moc co změnit. Potěší opravené domy i poměrně velké nákupní centrum (to potěší zejména místní :o)). Náměstíčko je poměrně živé, díky jeho uspořádání se tu každoročně pořádá mnoho trhů a po obvodu je spousta krámků. V pozadí je vidět stará a neméně pěkná budova Staré radnice.

Palackého náměstí

Stará radnice
Stará kostelecká radnice a Mariánský sloup

Využili jsme také příležitosti, v květinářství koupili svíčku a navštívili hrob Macháčkových na kosteleckém hřbitově. Kvůli silnému větru bylo zapálení svíčky docela velkým oříškem, ale šikulka Lotrinka si s tím nakonec poradila a plamínek na památku babičky a dědy konečně zaplál. Na hřbitově se nachází kostel sv. Anny ze 17. století, jen o pár desítek metrů dál stojí o sto let starší veliká, ze široka-daleka viditelná dominanta města, barokní kostel sv. Jiří.

Kostel sv. Anny Kostel sv. Jiří
Kostely sv. Anny a sv. Jiří

Jako další cíl naší cesty si dáváme zámecký park. Cestou míjíme malý evangelický kostelík a od hlavní silnice na nás shlíží majestátní Obchodní Akademie T.G.M., bývalá měšťanka a gymnázium, kam chodila také mamka.

Evangelický kostelík Obchodní akademie T.G.M.

Protože poledne už minulo a naše bříška se ozývají stále hlasitěji, pátráme po něčem k snědku. Pizzerii, která stojí na místě vinárny, co stála na místě papírnictví, jsme okamžitě zamítli, protože jsme měli chuť na něco echt českého. A dočkali jsme se! Objevil se před námi další kostelecký klenot, který neodmyslitelně patří ke koloritu města: restaurace Secese, kde jsme si pošmákli na vepřu a knedlu :o)

Secese

Bohužel, zámecký park byl z důvodu rekonstrukce celého objektu uzavřen a zamčena byla jak hlavní brána u hlavní příjezdové silnice do města, tak i branka u železniční zastávky. Protože jsme měli fůru času, podél Divoké Orlice jsme se vydali pěšmo na nádraží v nedalekých Častolovicích.

Říční zátiší

Opustili jsme tak Kostelec nad Orlicí a nechali se vlakem unést do Týniště nad Orlicí, města, k němuž se vážou pro změnu Lotrinčino vzpomínky. Chvilku tady bydlela, chodila do školy a vůbec vyváděla lumpárny :o) Prošli jsme od nádraží k malému sídlišti, měli Lotrinkovi byt, cournuli jsme se v parku, obhlídli budovu školy a došli na náměstí.

Lotrinčin byteček Týnišťská megaškola

K našemu velkému překvapení ale na ulicích takhle v neděli odpoledne bylo ještě míň lidí než u nás v Milovicích. Město vypadalo neuvěřitelně pustě, až strašidelně. I kavárny a cukrárny, které měly přede dveřmi cedule s nabídkou sortimentu a při pohledu na hodinky měly mít ještě otevřeno, byly zavřené. V ledovém vichru jsme se nakonec ohřáli aspoň v místní putyce.

Náměstí v Týništi

Tam jsme se vzhledem k cenově skupině zdrželi jen nezbytně dlouhou dobu, poklábosili nad teplými nápoji a zamířili zpátky na nádraží, odkud nás vláček zcela utrmácené zavezl domů...

[Akt. známka: 2,80 / Počet hlasů: 5] 1 2 3 4 5
Celý článek | Autor: JoeMax

Novinky
18.04.2010: Blbá sopka!
Kvůli zrušeným letům si musíme pobyt v NY prodloužit o týden, první volný spoj do EU je 25.4. :(

14.04.2010: Jsme v New Yorku!
Zdárně jsme přistáli, ubytovali se a teď vyrážíme na sváču a do města. Večer (je tu teprv 15:54) napíšeme víc!

11.05.2009: resisTrance vol.6:
Nový DJ set v žánru trance/ progressive ke stažení v sekci Download! Šesté pokračování série resisTrance je tentokrát tvrdší a dupavější, tak přeji příjemný poslech :)

11.01.2009: AC Žíznivci
vybojovali v zimním Exit Fortuna Cupu fantastické třetí místo! :o)

01.01.2009: Omlouváme se
předem za možný krátkodobý výpadek kolem 2.-5. ledna kvůli údržbě serveru.

01.01.2009: Joe & Lotrinka
přejí všem návštěvníkům hodně štěstí do roku 2009 :o)

16.11.2008: Ze sportu:
Milovičtí fotbalisté mají po několika dvouciferných vítězstvích po půlce sezóny jasně nakročeno do I.A třídy, s náskokem 12 bodů jasně vedou tabulku. Benátečtí hokejisté se zuby nehty drží v 1. lize, jsou mezi 16 týmy na 14. místě. Uvidíme, jak se povede novému kouči...

28.07.2008: Nejezděte
se koupat na Sadskou. My si pak nemáme kam lehnout :-D

05.07.2008: Jedeme na
dovču, takže o nás nějaký čas neuslyšíte, ale zato pak přineseme novou fotogalerii z hor a doženeme článkový deficit :o) J&L

23.06.2008: Plný počet
získaly Milovice z posledních dvou ligových zápasů, na jejich setrvání v okresním přeboru už to ale nic nezměnilo. Na hřišti jsem s foťákem chyběl, zmohl mě Francinův ležák :-D

Google

Naše megastránky běží na systému phpRS.